Dipartimento giuridico-economico
Direttore
Dott.ssa Maria Laura Zizzo
Il Dipartimento è composto dalle seguenti strutture:
- S.C. Affari generali - dirigente responsabile dott.ssa Miranda Grangia
- S.C. Risorse umane - dirigente responsabile dott. Federico Brusco
- S.C. Bilancio e contabilità - dirigente responsabile dott.ssa Barbara Salati
- S.C. Programmazione e gestione beni e servizi - dirigente responsabile dott.ssa Maria Laura Zizzo
Il Dipartimento svolge le attività di programmazione, acquisizione, utilizzo e gestione delle risorse umane, comprese le funzioni giuridiche, amministrative ed economiche, gestisce le problematiche relative al patrimonio, alle assicurazioni, alle convenzioni ed al contenzioso giudiziale e stragiudiziale. In particolare supporta la pianificazione e la realizzazione delle politiche del personale anche mediante attività trasversali in materia di gestione e organizzazione, sviluppando relazioni sindacali coerenti con le strategie aziendali. Gestisce aree di progettazione, di responsabilità e di sviluppo in materia di gestione giuridica, economica e disciplinare del personale, con particolare riferimento ai processi di selezione e reclutamento delle risorse umane, anche con modalità flessibili, all'assistenza contabile e giuridica dei dipendenti durante tutto il percorso di vita professionale nella corretta gestione degli istituti normativi e contrattuali finalizzando l'operatività alla completa informazione dei medesimi fino alla condivisione dei percorsi previdenziali ed assicurativi. Progetta e intraprende attività di studio e ricerca in avanzati ed innovativi obiettivi in materia di costi standard amministrativi, bilancio delle competenze e riprogettazione dei processi amministrativi. Sul piano della gestione legale e patrimoniale provvede all'amministrazione dei beni immobili dell'Ente nonchè ai rapporti convenzionali e contrattuali con terzi pubblici e/o privati. Gestisce le relazioni legali ed amministrative relative all'area assicurativa.
Con la S.C. Economale alberghiero e logistica si occupa della gestione dei magazzini generali, dell' inventario dei beni mobili, della gestione dei beni fuori uso e delle prove di apparecchiature. Controlla i servizi esternalizzati (ristorazione, lavanolo, pulizie, ecc). Gestisce i servizi di portineria, la vigilanza diurna e notturna, la squadra interna di pulizie e il centralino telefonico dell'Ente.
The Department carries out the planning, procurement and management of human resources, including legal, administrative and economic functions; it coordinates the training of staff and manages issues relating to capital, insurance and judicial matters. In particular, supports the planning and implementation of personnel policies also through cross-cutting activities in the field of management and organization, developing labor relations consistent with the corporate strategy. Other activities are: design, development and accountability in managing legal, economic and discipline of staff, with particular reference to the selection and recruitment of human resources, even in a flexible manner; legal and accounting assistance of employees throughout their professional life giving them the opportunity to share a common path from insurance to social security; studies and research in the area of advanced and innovative targets for standard administrative costs, skills assessment and redesign of administrative processes. The department also manages the conventional and contractual relationships with third-part public and/or private entities as well as legal relationships related to the insurance business.
This Department, through the S.C. Bilancio e contabilità, cares the financial-economic issues of the hospital and prepares the financial statements and estimates of costs. It manages the financial bookkeeping and prepares the financial reporting required by the Ministries, by the Region of Liguria, by the Corte dei conti and reports periodically to the Board of Auditors.
Through the S.C. Approvigionamento e gestione risorse acquires the goods and services using the methods required by current legislation (independent purchasing procedures, accessions to races ARS / CRA, accessions to Consip, Mepa). It proceeds also to the obligations of training activities required by the relevant bodies (ANAC, Region, Ministries, Corte dei conti).
With the S.C. Economale alberghiero e logistica it manages the general stores, the inventory of movable property, the management of assets out of use and the test of equipment. Monitors the outsourced services (catering,laundering, cleaning, etc.). Manages the concierge, the day and night surveillance, the team of internal housekeeping, and telephone services.
The S.C. Approvigionamento e gestione risorse stands as an additional level of coordination of activities as part of the thorough review of procurement policy and the organizational review, consisting of the production rules and the dynamic reality of recent years, both in terms of the programming of the purchases that the optimization of the processing time and participation in procedures for centralized purchasing and the growing attention to the economic aspects.